Čínsky miliardár rozširuje svoje automobilové impérium
Google+

Čínsky miliardár Li Shufu kupuje spoločnosť Proton Holdings Bhd., ktorá je v súčasnosti stratovým národným výrobcom automobilov v Malajzii. Kúpa je atraktívnou hneď z dvoch dôvodov: získa tak prístup k 600 miliónovej klientele spotrebiteľov v juhovýchodnej Ázii a stane sa majiteľom značky automobilov Lotus.

Li je predsedom spoločnosti Zhejiang Geely Holding Group, ktorá vlastní poprednú švédsku automobilku Volvo Cars. Spoločnosť len počas minulého týždňa oznámila, že kúpi 49,9 percenta vo firme Proton a rovnako aj 51 percentný podiel v Lotus Cars. Syed Faisal Albar je generálnym riaditeľom skupiny DRB-Hicom Dhd a predajcom podielov v spoločnosti Proton. Vyjadril sa, že momentálne prebiehajú rokovania o konkrétnej cene uvedených podielov.

Li Shufu

Li si od kúpy malajzijskej automobilky sľubuje, že získa prístup na trh v juhovýchodnej Ázii. Tento región sa v súčasnosti vyznačuje rýchlo sa rozvíjajúcou strednou vrstvou obyvateľstva. Na tento región na zameriava aj čínska vláda, keďže doňho plánuje investovať v rámci svojho programu rozvoja infraštruktúry s názvom „Belt and Road“.

Značka Lotus Cars by mohla byť poslednou časťou veľkého Liovho plánu. Do svojho portfólia sa totiž snažil začleniť medzinárodné značky na rôznych cenových úrovniach. Tian Yonqiu je nezávislým konzultantom v rámci automobilového priemyslu, ktorý podrobne sleduje rôzne akvizície automobiliek. Vraví, že Lotus je pre skupinu Geely hodnotným prírastkom. „Podobne ako Volkswagen má Porsche a Toyota má svoj Lexus.“

Lotus je britská značka, ktorá pod kontrolou spoločnosti Proton nemala dostatočné zázemie ani zdroj investícií, aby to dotiahla na úroveň svetovej športovej značky. Aktuálne, keď vstúpila do zväzku so skupinou Volvo-Geely, mohlo by sa to zmeniť.

Schopný obchodník

Li začínal ako výrobca súčiastok do chladničiek. Neskôr zmenil zbankrotovaného štátneho výrobcu na najväčšiu súkromnú automobilku v Číne. Keď v roku 2010 odkúpil Volvo Cars od spoločnosti Ford Motor Co., odborná verejnosť sa naňho pozerala s dávkou skepticizmu. Značku sa mu však podarilo oživiť a potvrdil svoju povesť schopného obchodníka.

Automobilku sídliacu v Gothenburgu spravoval s ľahkosťou a jej vychvaľovanému tímu inžinierov poskytol zdroje, ktoré mohli investovať do nových modelov. V rovnakom období znížil vysoké náklady švédskeho výrobcu automobilov, keď začal spolu so spoločnosťou Geely vyvíjať nové opory vozidiel. V nízko-nákladovej Číne zároveň postavil továreň, ktorá by zabezpečila export na svetové trhy, vrátane Spojených štátov.

Li Shufu a Lewis Booth, ktorý je bývalým predsedom spoločnosti Ford. Ústredie automobilky Volvo, marec 2010.

Akcie spoločnosti Geely Automobile Holdings Ltd. stúpli na burze v Hong Kongu počas tohto roku už o 58%. Prekonali tak internetového velikána Tencent Holdings Ltd. a stali sa najvýkonnejšími akciami v hongkonská akciovom indexe Hang Seng. Podľa indexu miliardárov, od agentúry Bloomberg je majetok 53-ročného Liho ocenený na takmer 4,8 miliárd dolárov.

Gui Shengyue, ktorý je generálnym riaditeľom v spoločnosti Geely Automobile Holdings tvrdí, že výroba a predaj automobilov značky Geely v Malajzii vytvorí pre spoločnosť nový zdroj príjmov. Gui povedal: „Geely a Volvo v súčasnosti neprodukujú žiadne športové automobily, Lotus teda na automobilovom trhu v tejto sfére posilní pozíciu skupiny Geely.“

Proton vlastní dve továrne. Jednou z nich je fabrika v regióne Tanjung Malim v Malajzii, ktorej potenciál je v súčasnosti nevyužitý. Ročne dokáže vyrobiť až 150 000 vozidiel a to by Geely mohla využiť na výrobu nízko-nákladových automobilov. Proton na území Malajzie disponuje predajnou sieťou, ktorú by Geely mohla využiť pri predaji svojich áut.

Konštrukcia automobilov v továrni spoločnosti Proton v regióne Tanjung Malim.

Tian Yonqiu povedal: „Malajzia umožní spoločnosti Geely vývoj modelov s pravostranným riadením. Možno sem dokonca prinesú aj výrobu Volvo Cars a v krajine tak zvýšia svoje zisky.“ Tian predpokladá, že počet majiteľov automobilov v Malajzii, predstavuje iba pätinu z celkového počtu vlastníkov motorového vozidla v Číne. V porovnaní so Spojenými štátmi je tento počet 40-násobne menší.

Michael Dunne je prezidentom hongkonskej konzultačnej firmy Dunne Automotive. Tvrdí, že medzi kúpou spoločností Volvo Cars a Proton existuje zásadný rozdiel. Dunne povedal: „Li v rámci Volva zdedil talentovaný tím schopných ľudí a silných vodcov. Do Protonu bude musieť Geely-Volvo priniesť čerstvú energiu a nové schopnosti.“

Hladký priebeh

Spoločnosti Proton sa obzvlášť darilo v roku 1993, keď bola v Malajzii zodpovedná za 74% predajov nových áut. Ak v rámci dohody o voľnom obchode, medzi krajinami juhovýchodnej Ázie sa vláda v roku 2016 rozhodla znížiť poplatky na dovoz zahraničných áut, táto hodnota bola na úrovni 12,5%.

Spoločnosť Proton odkúpila Lotus Cars v roku 1996 za 51 miliónov dolárov a odvtedy značka Lotus čelila problémom. Britská ikona medzi športovými vozidlami, ktorá sa napríklad môže pochváliť modelom Esprit, za minulý rok vo svojej domovskej krajine predala iba 339 áut.

Robert Zhu, ktorý je analytikom spoločnosti Sanford C. Bernstein, povedal: „Ešte stále sa všetko môže pokaziť. A to hneď od prvého dňa. V rámci fúzií a akvizícií v oblasti výroby pôvodných súčiastok existuje mnoho prípadov, ktoré sa skončili katastrofou. Všetko bude závisieť od toho, nakoľko sa do veci zapojí samotná Malajzia.“

V priebehu rokovaní nastal moment, keď sa Li zdal byť natoľko frustrovaný, že hrozil odstúpením od plánovanej akvizície. V marci pre portál Bloomberg povedal: „Menia svoje názory zo dňa na deň. Som pripravený našu dohodu zrušiť.“

Možno to bola iba taktika, ktorou sa snažil rozhýbať zástupcov spoločnosti DRB-Hicom a odradiť ich od neustáleho vyjednávania za cieľom získania lepšej ceny. Možno to bolo úprimným prejavom jeho rozhorčenia. Tak či onak, zabralo to. Li bude teraz musieť pristúpiť k znižovaniu nákladov a začleniť Proton do svojej štruktúry v rámci skupiny Geely-Volvo.

Zdroj: NYTimes, Bloomberg

Google+